Etape proiect

1
Analiză
2
Implementare
3
Testare
4
Funcțional
5
Evaluare

Partener

Bucureşti, RO

Detaliu Proiect

Vezi galerie foto

Serviciile publice de salubritate deţin o funcţie ingrată pentru un oraş, dar extrem de necesară şi vitală. În România aceste servicii nu au nişte costuri clare, transparente, raportate la un indicator de performanţă unic, absolut. Se poate spune doar că în unele oraşe costul cu salubritatea per locuitor este mult mai mare decât în alte oraşe. Auditul realizat în august 2015 de către Institutul de Politici Publice (www.ipp.ro) arată că cel mai puţin eficient serviciu public la nivel urban în România este cel de canalizare şi apă, în timp ce paradoxal serviciile de salubritate sunt cele mai eificente.

În contextul actual, datorat majorării tarifelor de salubrizare prin introducerea taxei de la 1 ianuarie 2017 pentru depunerea deşeurilor la groapa de gunoi, în valoare de 80 lei/tonă, se impun identificarea de soluţii pentru reducerea şi optimizarea costurilor de colectare şi transport a deşeurilor.

Compania Direct One propune municipalităţii albaiulieni, în cadrul proiectului pilot, o soluţie de gestionare inteligentă şi de colectare a deşeurilor bazată pe senzori care să semnaleze momentul în care containerele de gunoi ajung la un volum ocupat de 80%.

În plus, cutia cu senzori care se montează pe un container transmite mai multe informaţii: temperatura – o alertă când temperatura în container depăşeşte 100 grade C (ia foc), anti-furt – atunci când îşi schimbă poziţia, localizare GPS şi altele.

Modul de transmisie al informaţiilor este codat prin reţeaua LoRaWAN. Direct One va utiliza reţeaua LoRaWAN proprie, cu un gateway LoRaWAN instalat şi pentru alte servicii publice. Gatewayul este conectat la internet şi va permite comunicarea bidirecţională cu senzorii montaţi pe containere pe o distanţă de aprox 2 – 3 km.

Specificații tehnice

Vezi galerie foto

Instalarea sistemului de gestionare inteligentă a deşeurilor va cuprinde 3 componente:

  • Soluţia de administrare web, care va fi instalată în cadrul dispeceratului operatorului de salubritate şi în Primăria Alba Iulia;
  • Senzorii de pe containere, care vor fi instalaţi pe containerele în care cetăţenii aduce deşeurile de cele mai multe ori sortate;
  • Aplicaţia mobilă, care va fi accesibilă şoferilor pentru a fi informaţi în ceea ce priveşte rutele optime pentru colectarea deşeurilor în orice zi – se va analiza integrarea soluţiei Direct One cu alte soluţii de management al flotelor.

Din punct de vedere hardware/software, soluţia propusă pentru administrarea web „Waste Collector” este de tipul unei licenţe cu maxim 5 utilizatori şi nu necesită cerinţe speciale pentru a fi instalată pe laptopuri sau PC-uri existente.

Vezi galerie foto

Eficientizarea activităţilor de gestionare a colectării deşeurilor va conduce atât la optimizarea rutelor, cât şi reducerea costurilor de salubritate ale Primăriei Alba Iulia, care au crescut de la începutul anului 2017 din cauza noilor prevederi legale.

De asemenea, va contribui la eficientizarea utilizării bugetului local alocat serviciilor de salubrizare.

Gradul de eficientizare a acestor servicii publice va putea fi evaluat prin simpla comparaţie cu situaţia anterioară instalării sistemului (costuri versus tone deşeuri colectate pe o unitate de timp), dar şi printr-un parametru de performanţă nou introdus care până acum nu putea fi măsurat şi urmărit: timpul de colectare mediu (timpul scurs de la umplerea unui container cu deşeuri până la golirea acestuia în maşina de salubritate).