Etape proiect

1
Analiză
2
Implementare
3
Testare
4
Funcțional
5
Evaluare

Partener

Bucureşti, RO

Detaliu Proiect

Vezi galerie foto

City Analytics este o soluţie software implementată în cadrul proiectului pilot Alba Iulia Smart City de către Orange, cu ajutorul căreia administrația orașului poate vizualiza în timp real zonele aglomerate și fluxurile de trafic pietonal, timpul petrecut în anumite zone și frecvența de revizitare.

Informaţiile sunt agregate în modele statistice şi analitice și sunt vizualizate grafic în timp real sau în evoluție pe perioade de până la un an, relevante pentru definirea de soluţii pentru decongestionarea traficul urban normal sau generat de activități turistice cu caracter ocazional. În baza unor astfel de informații, poate fi optimizată în timp real alocarea mijloacelor de mobilitate urbană și, în baza analizelor istorice, pot fi luate decizii privitoare la lucrări de îmbunătățire urbanistică și de dezvoltare durabilă.

Colectarea datelor de trafic se face în mod securizat și anonimizat prin intermediul punctelor de acces Wi-Fi prezente în principalele zone de interes, fiind apoi analizate de servere big data găzduite în cloud-ul Orange.

Specificații tehnice

Vezi galerie foto

City Analytics este un instrument avansat de marketing digital dezvoltat pe baza conceptului de Location Intelligence. El permite monitorizarea în timp real a traficului pietonal în spații deschise și analiza acestuia în context, relaționându-l cu factori de influență precum momentul zilei, condițiile meteorologice sau existența unui eveniment de interes turistic. Prin intermediul modelelor de vizualizare analitică sau sintetică, municipalitatea poate identifica trenduri și poate anticipa fluctuațiile din evoluția traficului de persoane din anumite zone și perioade, îmbunătățind alocarea resurselor de mobilitate urbană și optimizând fluxurile pietonale. În Alba Iulia, media săptămânală de vizitatori unici în Cetatea Alba Carolina variază, în funcție de perioada anului, între 15.000 şi 30.000.

Aplicația este disponibilă și în variantă optimizată pentru utilizarea în spații indoor, serviciul Retail Analytics fiind parte din portofoliul de soluții business oferite de Orange.

 

Cum funcţionează City Analytics?

Soluția City Analytics utilizează semnalele de identificare emise la fiecare câteva zeci de secunde de orice dispozitiv mobil cu funcția Wi-Fi activată, fără a fi conectat neapărat la o rețea wireless. Cei aproape 600 de senzori instalați de Orange în cadrul proiectului Alba Iulia Smart City detectează prezența acestor dispozitive și, prin triangulație, localizează sursa semnalului. Adresa MAC a telefoanelor mobile, precum şi datele referitoare la poziție și momentul în timp sunt colectate și anonimizate, fiind utilizate exclusiv pentru modelări statistice și analiză. Informațiile sunt vizualizate sub forma de heatmap pentru identificarea zonelor aglomerate, urmărindu-se relaționarea cu factori de influență, context, la un moment dat sau într-o perioadă data de timp. Platforma este capabilă să detecteze modele de comportament diferite şi face astfel diferenţa între locuitorii orașului, studenţi/elevi şi turişti.

Vezi galerie foto

Platforma City Analytics aduce beneficii importante în ceea ce priveşte implicarea municipalităţii în viaţa oraşului şi se concentrează pe:

  • analiza impactului unui eveniment public;
  • analiza fluxului de turişti;
  • folosirea datelor pentru a gestiona mai bine zonele cu trafic pietonal sau auto intens;
  • analiză în timp real a traficului din cadrul transportului public;
  • analiza ulterioară a traficului pentru îmbunătăţirea acestuia;
  • optimizarea modului în care sunt utlizate instrumente marketing bazat pe locaţie în cadrul unor anumite evenimente;
  • planificare urbană: analiza comportamentelor în oraş şi modelarea serviciilor publice după necesităţi.
Vezi galerie foto

La un an de la instalarea Hotspoturilor Wi-Fi Orange și a aplicației City Analytics, municipalitatea beneficiază de statistici istorice și pot identifica fluctuațiile din traficul urban ocazionate de evenimentele găzduite de oraș.

Ca exemplu, 134.000 de oameni au participat în luna iunie la evenimentele AlbaFest, dintre care 105.000 au fost prezenți în Cetatea Alba Iulia. Dintre aceștia, 55.000 au fost vizitatori unici, iar 27.000 au vizitat pentru prima data orașul.

Creșterea numărului de vizitatori de la o săptămână la alta a fost de 25 de ori, crescând de la 5.222 în săptămâna 28 mai – 3 iunie la 133.395 în săptămâna 4 – 10 iunie. Vârful de trafic a fost în zilele de weekend ale festivalului, cu un număr mediu zilnic de aproximativ 40.000 înregistrat în zilele de vineri, sâmbătă și duminică.

Astfel de informații permit administrației orașului să aloce în mod eficient resursele organizatorice necesare privitoare la rutele de acces și evacuare, accesul la servicii publice (poliție, pompieri, salvare), amenajarea de spații comerciale temporare, zone expoziționale sau artistice, precum și suplimentarea cu mijloace de transport în comun în zonele și pe rutele aglomerate.